El gener de1909 es va constituir a Reus la «Compañía Reusense de Automóviles» –més coneguda posteriorment pel nom comercial de «La Hispania»– amb l'objectiu inicial d'establir dues línies de cotxes: de Reus a Mont-roig i de Reus a la Serra de la Llena. Cornudella. Durant el mes de març es van fer uns viatges per tal de comprovar l'estat de les carreteres i la línia es va inaugurar el 9 de maig d'aquell any.
Arribada del primer cotxe de línia a Ulldemolins (1909)
Al mes de setembre, però, la companyia va optar per suprimir els autobusos que portaven a Riudoms i a Mont-roig i allargar la línia que pujava a Cornudella cap a les Vilelles i cap a la Serra de la Llena. Aquest fou l'eix de l'expansió de l'empresa.
Anunci a La Vanguardia, 2/09/1910
Mig segle després, els autobusos de «La Hispania» cobrien les línies des de Reus a Prades, Juncosa, la Granadella o la Palma d'Ebre.
Línies en activitat i en projecte, a la dècada de 1950
Aquestes línies d'autobús, que comunicaven Reus amb una part de les poblacions que formaven part de la seva àrea de mercat, van esdevenir un important mitjà de transport de persones i petites mercaderies. Aquest mitjà de transport públic fou d'importància cabdal fins a la generalització dels vehicles particulars. La gent baixava a Reus, sobretot al mercat dels dilluns, i els autobusos oferien la possibilitat d'abastir els pobles de productes diversos encarregats a comerços. Però també fou molt emprada pels excursionistes que, els caps de setmana, s'apropaven a Montsant.
El cotxe de línia a Cornudella
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada